Nykyaikaisesta sisältömarkkinoinnista

Moni on kysellyt meiltä, mitä tarkoitamme sisältömarkkinoinnilla ja sisältötuotannolla, ja ajattelin vastata tähän kysymykseen käyttäen hyväksi olemassa olevaan julkaistua artikkelia:

https://www.uusisuomi.fi/raha/263666-lopullinen-paatos-autonrenkaiden-testivilpista-ei-korvauksia-renkaita-ostaneille

Tässä on siis kyseessä julkaistu artikkeli, joka sisältää mahdollisia maksullisia/tarkoituksenhakuisia linkkejä. Onko tämän kyseisen artikkelin yksikään linkki maksullinen, sitä en tiedä, mutta vastaavalla tavalla tuotetaan sisältöön perustuvaan markkinointia kansainvälisesti. Eli mennään itse artikkeliin:

Kuluttajariitalautakunta antaa moitteita Nokian Renkaille auton renkaiden markkinoinnista. Asiasta uutisoi Kauppalehti.

”Kuluttajariitalautakunnan mukaan auton renkaiden markkinoinnissa käytettävien testitulosten manipulointi on kuluttajien kannalta erittäin moitittavaa. Moitittavuutta korostaa se, että renkaat ovat merkittävästi liikenneturvallisuuteen vaikuttava seikka. Käsitellyissä tapauksissa kuluttajat eivät kuitenkaan olleet osoittaneet, että heidän ostamansa renkaat olisivat olleet testimanipulaation vuoksi virheelliset”, kertoo Kuluttajariitalautakunta tiedotteessaan.

Heti aloituskappaleessa on kaksi linkkiä, ensimmäinen alkuperäiseen lähteeseen eli Kauppalehteen ja toinen verailukohtaan eli Kuluttajariitalautakuntaan.

Kuluttajien siteeraaman Kauppalehden uutisen mukaan renkaiden valmistaja oli toimittanut vuosina 2005-2014 rengastesteihin parempia renkaita kuin myyntiin.

Nokian Renkaat katsoi ostettujen renkaiden olleen virheettömiä eikä sen mukaan markkinointiin sisältynyt vääriä tai harhaanjohtavia tietoja.

Lautakunta pyysi eräiden rengastestejä tehneiden autolehtien lausunnon asiassa. Lehtien selvitykset eivät tukeneet lautakunnan mukaan kuluttajien väitettä. Lautakunta kuitenkin totesi, että kuluttajien toimittamien lehtitietojen mukaan renkaiden valmistajataho oli myöntänyt testimanipulaatiota tapahtuneen, mutta tilanne oli sittemmin korjattu.

Yhtiö on pahoitellut toimintaansa tiedotteessaan vuonna 2016.

Jatkossa vielä artikkelissa viitataan aktiivisella linkillä Kauppalehteen ja vielä itse Nokian renkaisiin. Jokainen näistä linkeistä päätyy Googlen tietokantoihin ja lisäävät siellä merkinnät paluulinkistä. Paluulinkeillä on jo Googlen kannalta oma merkitys itse kohdesivuston löydettävyydessä, mutta myös aktiivisen linkin oleminen ja sen mahdollinen seurattavuus kohde sivulle on sisältömarkkinointia. Onko tämän kyseisen artikkelin sisältö sitten ollut maksullinen, kuten sanottua emme sitä tiedä, mutta artikkelissa on aktiiviset linkitykset niin Kauppalehteen kuin Nokian renkaisiin. Artikkeli toimii siis näiden kahden sivuston sisältömarkkinointina.

KO