Teemapohjainen markkinointi on tätä päivää

Nettimarkkinointia on ollut saatavilla nyt kohta 30 vuotta ja se on koko aikana elänyt ja muokkaantunut aina sen mukaan, miten ihmiset käyttäytyvät netissä, miten tietoa etsitään ja miten sitä on saatavilla. Monet nettimarkkinoinnin ajatuksista lähtevät siitä, miten Google etsii ja näyttää tietokantojensa tuloksia tietoa etsiville, mutta sen lisäksi on tärkeätä pitää huolta myös oman sivun sisällöstä – vastaako se sitä, mitä etsitään, ja tarjoaako se kävijöille oikeasti vastauksia ja apuja. Vaikka Google löytäisi sivustonne hyvin, tuottaako se myyntiä, auttaako se tietoa etsiviä – vai onko se vain teknisesti hyvin rakennettu sivu, joka sopii Googlen toimintaperiaatteille? Mekin olemme näiden vuosien aikana tehneet asiakkaille kotisivuja, ja meille itsellemme erilaisia teemasivustoja monesti miettien Googlen kautta hakunäkyvyyttä. Toisaalta meillä on myös teemasivustoja, jotka perustuvat vain sille, että niiltä löytyy tietoa ja vastauksia kysymyksiin kuten esimerkiksi kotiruokareseptejä antava reseptinurkka, tai eurooppalaisista autoista uutuuksia listaava Europeancars.fi – nämä kummatkin ovat teemasivustoja, aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi lainavertailusivusto nettilainat.fi antaa mahdollisuuden verrata yhdellä sivustolla useita lainavaihtoehtoja, niin yksityisille kuin yrityksille. Näillä kaikilla sivustoilla on Googlen ajatusmallin mukainen rakenne, mutta sen lisäksi myös sisältö on sellaista, mitä voisi näiden hakujen tekijöiden hakevan.

Netissä on miljoonia sivustoja ja lisää tulee koko ajan

Netissä on tietoa saatavilla vaikka kuinka paljon. Suomeksikin on aihealueita, joista tietotulva on valtava, mutta vastaavasti on myös aloja, joista tiedonhaku suomeksi tuntuu todelta vaikealta, ja silloin on hyvä osata muita kieliä – joka sitten lisää niitä mahdollisia hakutuloksiakin exsponentiaalisesti – ainakin jos kokeilee jo pelkästään englanninkielellä suomen lisäksi.

Netti myös tarjoaa nykyaikana aivan uusia tapoja ansaita, meillä on tarjolla erilaisia digitaalisen kaupankäyntiin perustuvia affiliate-markkinoinnin verkostoja, ja omien blogien kautta kuka tahansa voi ansaita pieniä lisätuloja – bloggaus, videokertomukset, kuvakerronta – Instagram, TikTok, YouTube – ne ja moni muu ovat 2020-luvun tapoja päästä tekemään sitä mitä haluaa, ja kenties tehdä sitä jopa ammattimaisesti. Me emme ole hirvittävän aktiivisia sosiaalisessa mediassa, mutta on meilläkin omia sivustoja ja ryhmiä, jotka keräävät viikoittain tuhansia jäseniään kanaviinsa – meidän tärkeimmät kanavat ovat kuitenkin nämä erilaiset teemoitetut sivut, kuten vaikkapa verkkokauppojen alennuksia listaava alennuiskooditsuomi-sivusto, tai muotiin keskittyvä intomoda.fi – sivustoja on myös autourheilun parista kuten motorsportal.fi mutta myös mehuihin ja terveyteen liittyvä vihermehut.fi sivusto.

Osa sivustoista kerää tuhansia vierailijoita viikossa, kuten tv-arvosteluja ja uutuussarjoja esille tuova nettiruutu.fi, mutta osa sivustoista kerää sitten hieman vähemmän, satoja katselijoita, kuten suomalaisten vastuullisuudesta kertova vastuullinensuomi.fi – joka tuo esille erilaisia mittaustapoja vastuulliseen toimintaan, sekä ne perusteet, mitä vastuullisuuus yritysmaailmassa itseasiassa tarkoittaa.

Maailma ja markkinointi muuttuu

Näiden teemasivustojen ja muiden tarkoituksena on kertoa, että markkinointi elää ja muuttuu koko ajan. Se mikä toimi viime vuonna, ei välttämättä toimi yhtä hyvin tänä vuonna, ja se mikä oli viime vuonna myyntihitti, ei välttämättä mene tänä vuonna lainkaan kaupaksi. Asiakas on niin kauan merkki-ja liikeuskollinen, kunnes hän menee ja ostaa muualta – jokaiselle meistä tarjoataan koko ajan kaikenlaista, ja me ostamme syystä tai toisesta- markkinointi toimii.

Me olemme tehneet markkinointia yli 30 vuotta ja kokeilleet tänä aikana yhtä sun toista. Nykyään perustamme päätökset pitkälti erilaisten sovellusten antamaan tietoon ja pyrimme välttämään sitä mutu-päätöksentekoa, koska se ei useinkaan ole kovin tarkka. Voit testata meidän palvelumme niin perinteisen printtimainoskampanjan kautta, tai digitaalisen maailman alustojen kautta- me tuotamme mainoksia, mutta ennen kaikkea me tuotamme sisältöä, joka liittää sivusi ja tarjontasi muuhun netin maailmaan, ja sitä kautta tulee helpommin löydettäväksi – ja sitähän kaikki yritykset haluavat: lisää uusia asiakkaita.