Urheilu, markkinointi ja raha

Tiesitkö, että ammattiurheilija ei saa lyödä vetoa? Tiesitkö, että eSports turnauspeleistä useimmat vähintään major tason peleistä löytyvät jo nykyään urheiluvedonlyöntiin erikoistuneilta operaattoreilta, ja se on tietokonepelaamista! eSports on toimiva nykyaikainen esimerkki siitä, miten tekniikka on muokannut käsityksiämme ja tuonut aivan uusi liiketoimintamuotoja koko maailman markkinoille.

Urheilun ympärillä on ammoisista ajoista lähtien liikkunut mukana myös maine, raha, valta eikä niistä perusasioista ole vieläkään päästy tai edes haluttu päästä pois – kilpaileminen kuuluu ihmisen perusluonteeseen. Onneksi ei enää kilpailla antiikin areenoilla vaan helpoimmillaan NetBet Sport tyyppisesti vetoa lyöden oman suosikin tai ennakkosuosikin tai vaikkapa yllättäjän puolesta – mietitään nyt vaikka edellisiä jääkiekon MM-otteluita. Jopa suomalaiset itse sanoivat ennen kisoja, ettei joukkueesta ole mitalipeleihin, mutta kuinkas kävikään – nimetön porukka selätti kymmenet NHL-tähdet ja toivat pokaalin Suomeen.

MM-voiton vähemmän kultaiset reunukset

Kuten jo aiemmin totesimme, urheilussa liikkuu raha ja valta ja nuoret urheilijat ymmärtävät, että useimmissa lajeissa se aikaikkuna olla aivan siellä parhaimmalla huipulla on vain muutamia vuosia. Lahjakkuudet ja onnea mukanansa olevat pelaajat voivat olla kuvioissa mukana jopa eli kymmenen vuotta mutta kuitenkin itse ammattilaisura urheilijana on monelle vain pieni osa koko elämästä, joten miksei siitä ottaisi kaikkea mahdollista tuloa mukaansa loppu elämää varten. Niin kävi tälläkin kertaa, kun Suomen MM-kisajoukkueen pelaajat alkoivat yksi kerrallaan saada kutsuja taalajäille. Mieti nyt, jos pelaat Suomessa ja ansaitset ehkä 200 000 euroa, ja saat mahdollisuuden pelata unelmiesi sarjassa ja tienata yli miljoonan kaudesta, ihmetteletkö miksi pelaajat vaihtavat seuraa? Ja samalla käy jälleen pelaajakato kotimaisesta sarjasta, mutta sille ei voi mitään- jokainen ammattilainen haluaa ansaita ne muutamat vuodet mahdollisimman paljon ja pelata rakastamaansa lajia mahdollisimman korkealla tasolla.

Pienen paikallisen joukkueen taistelusta

Esimerkiksi viime kauden SM-liigan yllättäjämestari HPK menetti Eetu Tuulolan Calgaryyn ja lisäksi Niclas Almari lähti Pittsburg Penguisin organisaaatioon ja kun vielä maalivahti Emil Larmi lähti myös Pittsburgin pingviineihin, on hämeenlinnalaisilla jälleen aika kerätä uusi joukkue mestaruusjoukkueen raunioille. Näiden nuorien pelaajien mukana on monella suomalaisella pienelläkin yrityksellä aina oma mahdollisuutensa päästä maailmalle omalla merkillään esimerkiksi vaatteiden tai asusteiden kautta. Kuka olisi uskonut, että entinen jääkiekkoammattilainen ja miljoonia jäällä ansainnut Ville Leino omistaisi menestyvän vaatebrändin.

Toisaalla taasen voimme vain katsella ja ihmetellä Helsingin Jokereiden jääkiekkojoukkueen tarinan kehittymistä eteenpäin. Hjallis Harkimo myi joukkueen Jari Kurrille, joka sitten myi 40% joukkueesta venäläisomisteiselle nikkelitehtaalle(!) eikä kukaan varmaan oikein virallisesti uskalla kertoa, mistä joukkueen pelaajabudjetti ja rahoitus ensi kauden KHL-reissuille on tulossa. Tuskin Kurri tai Selänne omia rahojaan liikaa joukkueeseen syytävät.

Urheilumarkkinointi

Toisaalla taas Suomessa on tulossa uusia huippuja myös muista lajeista. Yksi meitä kiinnostavimmista on nuori karting kuski Vihdistä, joka on ehtinyt ajaa jo huippusuorituksia Euroopankin radoilla ja johtaa SM-sarjaakin. Tällaiseen huipputulokkaaseen kannattaisi suomalaisen nousevan brändin lähteä jo nyt alusta alkaen mukaan ja kasvaa kuskin kasvaessa taipaleella edelleen. Aina voi käydä matkalla vaikka mitä ja koviakin voi tapahtua, mutta tällä hetkellä Tuukka Taposen matka on vähintäänkin oikean suuntainen ja me sanomme tällä Vihdin Pikkujättiläiselle Go Tuukka Go! Saihan nuori suomalainen jo Euroopan reissuiltaan lisänimen Tuukka the Great osoitettuaan aivan ilmiömäistä ajotaitoa ja nopeutta. Valitettavasti kaikista parhaimmat ja korkeimmat sijoitukset jäivät saavuttamatta, mutta aivan varmasti ne ovat vielä tulossa.