Jos olet ollut yrittäjänä pidempään, tiedät että monet asiat tulevat helpommiksi ja usein myös onnistuvat paremmin, kun niitä on tehty useamman kerran. Tämä jatkuvan tekemisen ideologia ja ajattelutapa on tuttua monesta liiketoiminnasta ja se perustuu muihinkin asioihin, kuin vain pelkästään tekemisen oppimiseen. Uudestaan ja yhä uudestaan saman asian tekeminen edustaa omistautumista ja jatkuvuutta – jotka ovat yrittämise peruspilareita.
Jatkuvaa kehitystä
Se, että tehdään samoja asioita yhtä uudestaan, ei tarkoita, että niitä pitäisi tehdä samalla tavalla joka kerta. Kyse on enemmänkin jatkuvuuden kautta tapahtuvasta oppimisesta, ja rutiineiden luomisesta.
Otetaan esimerkkinä nykyaikaan olennaisesti kuuluva sosiaalinen media. Jos sinä et ole ollut kovin aktiivinen sosiaalisessa mediassa, niin aloittaminen on aina vaikeaa, varsinkin yrityksen sosiaalisen median kanavan päivittäminen. Siksi pitää aloittaa alusta, ja valita yksi kanava kerrallaan – ja aloittaa jatkuvuuden kautta. Se tarkoittaa aluksi esimerkiksi sitä, että kirjoitat joka päivä kuukauden ajan päivityksen sosiaaliseen mediaan. Kirjoittaminen ja päivittäminen voi aluksi tuntua hankalalta, mutta tekemisen kautta siihen tulee rutiini ja vähitellen itse päivityksetkin saavat paremman muodon ja sisällön – totta kai on mahdollista aluksi käyttää konsulttia auttamaan alussa, mutta jos itsellä on aikaa tehdä tämä, miksi et tekisi sitä? Alihankkijan käyttäminen kuten ER-tuen on aina mahdollista, mutta siinä on myös oma hintalappunsa mukana.
Tekeminen vs tulokset
Olemme monesti todella tulossuuntautuneita, mutta monesti meidän tulisi kohdistaa energiamme itse tekemiseen. Keskittymällä tekemiseen saat positiivisempia tunteita, sillä kaikki tulokset eivät aina ole niitä, mitä on odotettu. Mutta tekemällä asioita aktiivisesti, olet tehnyt sen, mitä voit, ja tulokset tulevat kyllä sen kautta – niihin ei tarvitse fokusoitua niin paljon kuin tekemiseen.
Tuloksiin päästään tekemällä asioita, ja tekemällä niitä säännönmukaisesti. Se ei auta, että aloitat jonkun asian hyvin, mutta vähitellen se hiipuu. Näin olemme nähneet käyvän todella monen yrityksen sosiaalisen median kanavan, ja jopa yrityksen oman markkinoinnin ja mainonnan – kaikki aloitetaan hyvin, mutta joko usko loppuu tai on fokusoitu liikaa tuloksiin, tekemiseen ei enää kiinnitetä huomiota ja vähitellen kaikki asiat jäävät tekemättä, tai ne tehdään hutiloiden silloin kun on pakko – osuiko?
Nimittäin jatkuvuus ja säännönmukaisuus voittavat myös intensiteetin- voit saada pikaisia tuloksia tekemällä jotain asiaa todella intensiivisesti hetken – kuten painonpudotus, mutta jos pudotat intensiteettiäsi, tuloksesi heikentyvät… samoin on yritystoiminnassa. On parempi tehdä asioita jatkuvasti ja säännönmukaisesti, kuin nopein pyrähdyksin tuloksia tavoitellen.
Ole kärsivällinen.
Jos tunnet kaipaavasi näihin asioihin apua, ota yhteyttä. Soittaminen ei vielä maksa mitään.