Kuinka lähestyä metaversea: 5 oppituntia varhaisesta Internetistä

Ala tutustua muodonmuutokseen tänään, ja olet todennäköisemmin sen ison massan edellä kuin että pelaisit samalta viivalta kilpailijoiden kanssa.

Kun metaverse jakaa kriitikot, jotka kiistelevät siitä, onko se tulevaisuus vai vain yksi ohimenevä villitys, en voi olla tuntematta, että olen nähnyt tämän kaiken aiemmin. Sama tapahtui silloin 90-luvulla, kun internet tuli ja yritysten vastuulliset puhuivat, kannattaako tuohon nyt lähteä mukaan, tai sitten kun sosiaalinen media tuli – silloinkin iso joukko yrityksistä oli sinne lähtemistä vastaan – yhä ovat. Ei siis mikään ihme, että myös metarverse eli internetin seuraava vaihe saa melkoisesti epäluuloa ja vastustusta osakseen

1. METAVERSE EI OLE MENOSSA POIS

Tuolloin oli organisaatioita, jotka hylkäsivät Internetin, erityisesti alkuvuosina. Mutta lopulta kaikki pääsivät mukaan. Harvat toimitusjohtajat, jotka eivät nähneet muutoksen aallon tulevan ja omaksumaan Internetin, asettivat tuotemerkkinsä (ja uransa) vuosia taaksepäin, ellei loputtomiin.

Vaikka digitaalinen läsnäolo ei ole aivoton tänään, sama näyttää koskevan huomisen metaversaatiota. Etkö ole vakuuttunut? Facebook – nykyinen Meta – panosti siihen sadan miljardin dollarin brändinsä. Älä kirjoita tätä trendiksi, metaverse ei ole vain hetken ohimenevä tekninen lisä, se on tulevaisuutta, tavalla tai toisella.

2. ALOITA METAVERSEN OPPIMINEN TÄNÄÄN

Jos muodonmuutos on tullut jäädäkseen, seuraava asia on päästä ajan tasalle. Vaikka monet tuntemani tuotemerkit ovat jo mukana luomassa NFT: itä, hyödyntämällä kryptovaluuttaa ja kehittämällä innovatiivisia virtuaalikokemuksia, monet yritykset – ja kokonaiset teollisuudenalat – eivät tunne metaversaatiota, monet ovat vielä vaiheessa jopa sosiaalisen median hyödyntämisessä.

Olitpa sitten Fortune 500 -brändin tai startup-yrityksen toimitusjohtaja, sinun on ymmärrettävä metaversumi – mikä se on, miten se toimii ja miten ihmiset ovat tekemisissä sen kanssa. Käsittele tätä kertaa oppimiskokemuksena. Seuraamme TIME:n Into the Metaverse -uutiskirjettä ja Fast Companyn kattavuutta, mukaan lukien yritysjohtajien ja asiantuntijoiden kyselyt siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Julkaisut, kuten CoinDesk ja CoinTelegraph, olivat ensimmäisiä, jotka raportoivat perusteellisesti kryptovaluutasta ja NFT: stä. Mekin olemme viime aikoina kirjoitelleet näistä aiheista mm. Kryptopankki-sivustollemme.

3. ON OK ALOITTAA PIENESTÄ

Vaikka olet valmis lanseeraamaan brändisi metaversumisessa huomenna, totuus on, että suuri osa maisemasta on edelleen muotoutumassa. Samoin kuin Internetin alkuaikoina, on olemassa erilaisia alustoja ja pelaajia. Esimerkiksi ei ole yhtä metaversumia, vaan useita erilaisia alustoja, kuten Decentraland, Sandbox, Roblox ja Stageverse. Aivan kuten sinun ei tarvinnut viedä yritystäsi kokonaan verkkoon internetin ensimmäisenä päivänä 90-luvulla, sinun ei tarvitse mennä all-in metaverseen tänään. Mutta tässä vaiheessa on hyvä pysyä kärryillä, mitä on tapahtumassa, vaikka käymällä välillä lueskelemassa uutisia tällä sivustollamme.

Ei se mitään. Lue lisää siitä, mitä on saatavilla. Aloita perustan luominen pitkän aikavälin tavoitteillesi. Esimerkiksi muotikauppiaat, kuten Victoria’s Secret, Gap, Nike ja Adidas, ovat alkaneet myydä NFT: itä tai jättää tavaramerkkihakemuksia virtuaalituotteille. Nyt on aika aloittaa keskustelu. Mieti, mikä on järkevää brändillesi, mitä toimialasi tekee ja mitä yleisösi odottaa.

4. ÄLÄ KÄSITTELE METAVERSEA SIILONA

Vältä segmentoitua strategiaa. Aivan kuten Internet, metaverse, AR, VR ja NFT: t läpäisevät lopulta kaikki liiketoiminnan, kuluttajien ja sosiaalisen elämän näkökohdat. Sen sijaan tutustu mitä muut ovat tehneet, ja mieti porukkasi, tiimisi kanssa, miten te voisitte ottaa hyödyn tästä kaikesta. Luomalla uudenlaisia kampanjoita, löytämällä ne ajatukset ja ideat, jotka tuovat metaversen oikeaksi osaksi yrityksenne liiketoimintaa.

5. SUKELLA SISÄÄN JA TUTUSTU METAVERSEEN

 

Lähde katsomaan mitä metaversessa tapahtuu. Sinun ei tarvitse ymmärtää kaikkea, mutta nyt on se hetki, kun on aika raapaista pintaa, oppia uutta, ja katsoa mitä isot tekijät tekevät. Metaverse tarjoaa jo nyt mahdollisuuksia myös pienemmille tekijöille, kunhan vain löydätte ne teille sopivat polut kulkettaviksi. Eikä pidä pelätä virheitä, niitä tehdään aina, mutta virheistä oppimalla voi myös löytää paljon uutta. Pään puskaan laittamalla ja kaikkea varomalla, ei tule myöskään kehitystä eikä niitä yrityksen kehityksen vaatimia innovaatioita.

 

RATKAISEVA TEKIJÄ

Riippuen siitä, kuka olet, metaverse voi kuulostaa pelottavalta käsitteeltä, triviaalilta villitykseltä tai jännittävältä uudelta rajalta. Mutta ota se joltakulta, joka oppi Internetin alkuajoista – metaversaatiosta tulee todennäköisesti suurempi ja suurempi osa työtämme ja henkilökohtaista elämäämme. Ala tutustua metaversen saloihin jo tänään, ja olet todennäköisemmin ison massan edellä kuin pelaat kilpailijoiden kanssa samalta viivalta lähtien.